zondag 15 mei 2011

Tips voor een goeie blog

ik weet dat mijn eigen blog nog niet zo heel bekend is. maar ik hoop dat over een paar maanden/ jaar mijn blog een (groot) succes is. maar toch voor de mensen die net beginnen met bloggen (ook al ben ik zelf nog maar 3 maanden bezig) zijn hier een paar tips om je blog nog beter te maken en dat er meer mensen met plezier lezen!



1. Meld je aan voor dingen waar mensen veel op kijken.
je kan je aanmelden voor bloglovin, hippe dames en meer van dat soort dingen. je kan je anders ook nog aanmelden op twitter en veel mensen uitnodigen om op je site/blog te komen kijken. (trouwens als je meer dingen weet waarop je kan aanmelden om je blog bekender te maken stuur dan een reactie!!)
2. probeer ongeveer elke dag een artikel online te zetten.
als je elke dag één of meer artikelen online zet dan komen er meer mensen kijken op je blog. en heb misschien wel meer mensen die je vaste klant zijn om het zo maar te zeggen.
3. zorg er voor dat je een leuke lay-out hebt
als je een leuke lay-out hebt dan raken mensen geïnteresseerd daar in. en misschien gaan mensen daardoor wel je artikelen lezen. bij mij is dat vaak wel zo. als het een donkere saaie lay-out heeft dan vind ik het minder leuk om te lezen. en als het een vrolijke lichte achtergrond heeft dan word ik daar vaak vrolijk van en dan lees ik de artikelen met meer plezier.. (maar de lay-out moet ook weer niet TE druk zijn)
4. zorg er voor dat mensen in geïnteresseerd zijn in je artikelen.
dit is eigenlijk best moeilijk om uit te leggen. hoe weet je dat mensen geïnteresseerde zijn. ten eerste kan je af en toe een enquête op je blog zetten om te kijken hoe mensen over jou blog denken. (dat wil ik nog gaan doen maar ik moet nog even uitzoeken hoe het werkt) verder kan je nog bij jezelf denken: 'vind ik het zelf leuk om te lezen'. of iets wat daar op neer komt. vragen of je het zelf ook even leuk vind. vaak is dat wel het geval maar je moet gewoon eerlijk tegen jezelf zijn.
5. zet er altijd wat plaatjes/ foto's bij
ik vind het vaak boeiender om te lezen als er plaatjes/ foto's in zitten. want vooral grote artikelen lijkt dan zo veel. en als je er plaatjes/ foto's tussen doet dan lijkt het een stukje minder. dat is ook vaak zo met boeken ;)

verder nog een paar dingetjes die wel handig zijn:
- maak je artikelen niet te kort. maak ze wat langer, want als ze zo kort zijn is het eigenlijk saai om te lezen omdat je zo klaar bent. af en toe kan het wel.
- maar zo veel mogelijk (zelf) foto's en zoek zo min mogelijk van internet. het is namelijk leuker als je zelf foto's maakt.
- kijk vaak naar andere blogs. want dat helpt je ook voor inspiratie. en als je iets saai vind om te lezen of heel erg leuk vind om te lezen. weet je dat je dat wel of niet moet doen.



Q: vinden jullie dat mijn blog een beetje voldoet aan al deze punten? 
vinden jullie deze tips handig? en gaan jullie ze ook gebruiken?

Image and video hosting by TinyPic